dimecres, 6 de febrer del 2013

les conjuncions

Les conjuncions


Què és?

Una paraula invariable que uneix elements del mateix tipus dins de l’oració:

Tinc una germana i un germà.


o bé enllaça oracions entre si:

Véns amb mi o te’n vas amb ells?




Exercicis:

Completa les oracions següents amb una conjunció:

- En Miquel _______ en Josep van d'excursió

- Véns al cine ______________ quedes a casa- Vaig anar al cine ____________ no el vaig veure

- No vindré _______________ no hi ha autobús

- ____________ em deixes el llapis et donaré un caramel

- Ho faré _________ no em renyin

- Fa molt de fred ______________ no vendré

Totes les conjuncions que hi ha en aquestes oracions enllacen sintagmes. Encercla-les.


a No et confonguis, eh? Això no és xampany sinó cava.
b La Isabel no és jove ni vella: és una persona de mitana edat.
c Què prefereixes: una orxata acabada de fer o bé un gelat?
d Tenim un hort urbà a la terrassa on hem plantat enciams i cebes.
e Aquest noi no vol estudiar ni treballar!
f L’Anna és molt tímida però molt amable.
g El meu cosí no viu aquí ni allà: només hi passa algunes temporades, amb nosaltres.
h Arribaràs aviat o tard, avui?

http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/per_a/index.htm#

5 comentaris: