Aquestes consonants s’anomenen oclusives
perquè, durant el procés d’articulació, primer es produeix un tancament que
obstaculitza el pas de l’aire i després hi ha una obertura que deixa sortir
l’aire bruscament. El tancament pot fer-se amb els llavis (p,b), les dents (t,
d) o el vel del paladar (g, c).
Quan es troben a final de paraula, les
consonants oclusives neutralitzen el seu so, fenomen que de vegades provoca
vacil·lacions en l’escriptura (ex. verd
[vErt]; sang [saN k]). Tingueu en compte la regla següent.
1-Si la grafia anterior al so final és una vocal tònica o un diftong, s'escriu: P-T-C-
Ex: cap, equip, pit, beneit ('carallot'), ric, poruc.
Excepcions:
.Adob, club, cub, esnob, Jacob, tub...
.Fluid, fred, sud...
.Femenins acabats amb-etud i -itud: quietud, solitud.
.Demagog, pedagog, mag, zig-zag.
Ex: cap, equip, pit, beneit ('carallot'), ric, poruc.
Excepcions:
.Adob, club, cub, esnob, Jacob, tub...
.Fluid, fred, sud...
.Femenins acabats amb-etud i -itud: quietud, solitud.
.Demagog, pedagog, mag, zig-zag.
2- Si la grafia anterior al so final és una vocal àtona o una consonant, s'escriu segons el so dels derivats:
Ex:
'sort' s'escriu amb 't' perquè els derivats tenen el so 't': sotejar, sortós...
'sord' s'escriu amb 'd' perquè els derivats tenen el so 'd': sordesa, ensordir...
Excepcions:
.Gerundis acabats en -nt: saltant, ballant, dormint...
.1a persona del present d'indicatiu: jo entenc, jo comprenc...
.ànec, aràbic, càrrec, espàrrec, fàstic, préssec...
Exercicis:
1.
Ompliu els buits amb l’oclusiva corresponent:
a)
L’ami___ d’Alfre___ ha canviat
d’actitu___ i enguany sí que vol anar al Cari___.
b)
He fet una sol·licitu___ per
entrar en el clu___ d’escacs de Madri___.
c)
En la pare___ del despatx de
l’advoca___ hi ha un quadre amb un pra___ ver___ i un sol gro___.
d)
No compren___ la seua
inquietu___. És massa poru____ per a ser bandi___.
e)
Em fa fàsti___ pensar en un
àne___ guisa___: Donald era tan dolç!
f)
Tinc l’estóma___ rebolicat des
que he vist l’actuació del ma___ fent màgia.
g)
És molt violent: m’ha fet un
pessi___ i un arra___.
h)
Cre___ que Davi___ no sa___
que té molta sor___. En l’accident quasi es queda ce___, sor___ i mu___, però
al final s’ha recuperat.
i)
No vages tan ràpi____! La
rapidesa no és garantia de perfecció.
j)
Està en la plenitu__ de la
seua joventu__ però encara no sa__ com soltar l’a__elerador i no a__epta cap
consell.
2. Escriu P-T-C-B-D-G en els mots següents:
tom__, fan__, ar__, ser___, càsti___, fàsti__, destor__, àra__, malal__, tumul__, àci__, profun__, pròle__, ràpi__, pra__, co__, fre__, ri___, aptitu__, zi__- za__, clu__, pedago__.
tom__, fan__, ar__, ser___, càsti___, fàsti__, destor__, àra__, malal__, tumul__, àci__, profun__, pròle__, ràpi__, pra__, co__, fre__, ri___, aptitu__, zi__- za__, clu__, pedago__.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada