diumenge, 2 de desembre del 2012

ortografia b/v


Les lletres b i v
 Si tu no fas aquesta distinció, hauràs de fer un esforç per retenir l’ortografia correcta de cada paraula. Algunes regles t’hi poden ajudar:




1. Relaciona cada paraula en cursiva amb la corresponent i escriu-hi la grafia adequada:
no...ell, sua...itat, llo...a, re...ia, de...ia, escali...ada, escri...int, sa...ia.

caliu
llop
suau
nou
sap
rep
deure
escriure

2. Quina és la lletra adequada per formar cada paraula? Justifica la resposta.
en...iar, em...olic, bom...a, com...ustió, can...i, am...ulància, en...ejable, in...ent.

3. Completa amb b i v:
a) nú...ol, co...ard, ca...all, a...orrit, pro...a, re...entar, can...i, go...ern, ...ena, cor...a, sa...i, tro...ar, arri...ar, ro...ell, ...olcar.
b) a...orriment, ennu...olat, intercan...i, ca...alleria, desapro...ar, re...entada, re...olcada, go...enador, em...enar, aco...ardir-se, encaor...ar, ro...ellat, arri...ada, tro...ada.


4. Ara fes un parell de frases en què hi hagi el màxim nombre de paraules anteriors.

5. Classifica aquestes paraules al lloc corresponent i escriu-les amb b o v.
ad...ocat, ...uidar, a...all, tre...all, lla...i, da...anter, re...olcar, a...orrir, sa...ó, ...ermell, a...ans, a...et, ...iga, re...entar, pa...elló.

6. Fixa’t en alguns casos especials: tramvia, circumval·lació, automòbil, labial, probable. Escriu una frase amb cada una d’aquestes paraules.

7. Completa les formes verbals següents amb b o v:
a) Ha...ia sortit; ha...íem de saludar; ha...ien marxat.
b) Aca...a...a de començar; aca...à...em molt tard; aca...a...en cansats.
c) Arri...a...es tard; arri...à...em d’hora; arri...a...en de seguida.
d) Tre...alla...a molt; tre...allà...eu bé; tre...alla...en poc.
e) No es tro...a...a bé; ho tro...a...em de seguida; ho tro...a...en malament.

8. Omple els buits amb la paraula adequada:
 bola, vola, buit, vuit, bell, vell, baca, vaca, bena, vena, bull, vull, ball, vall, beure, veure, bot, vot.

a) Posarem la ... al cotxe per carregar-hi els esquís. / Allà hi ha una ... que vedellarà aviat.
b) M’han posat una injecció a la ... . / Necessitarem una ... per embolicar el braç on hi ha la ferida. / Per sota la casa hi passa una ... d’aigua.
c) La llet ja arrenca el ... ./ No ... que ningú entri al meu despatx.
d) Aquesta carretereta arriba fins al fons de la ... . / Anirem al ... de la festa major. / El castell estava rodejat per un ... molt profund (excavació longitudinal).
e) Has de ... molta aigua. / Jo no hi tinc res a ... . / A qui volen ... ?
f) Cada ciutadà té un ... . / Em sembla que la pilota li ha fet un ... estrany. / Llogarem un ... per travessar el riu.
g) Això és més ... que Matusalem. / Vam acampar el ... mig d’una clariana del bosc. / Era un paisatge molt ... .
h) El dipòsit d’aigua és ... . / En aquest joc, el tres mata el ... . / Els companys li fan el ... .
i) El temps ... . / S’ha trencat la ... de vidre. / Aquest avió ... molt baix. / M’ha tirat una ... de neu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada